symetra symetra
Publikované v kategóriiTipy a triky

Nechajte sa previesť Odoo upgradom

Odoo ako ERP systém sa pravidelne vyvíja a každý rok je vydaná jeho nová verzia. Odoo tak svoj systém optimalizuje, zlepšuje jeho bezpečnosť, ale prináša aj rôzne úpravy a novinky, či dokonca samotné nové moduly. Aktuálny upgrade na verziu 18 bol zameraný hlavne na výkon a bezpečnosť, ale pribudli aj zaujímavé funkcionality.

Odoo okrem novej verzie vydá počas roka aj niekoľko menších aktualizácií. Ide o tzv. minor aktualizácie aktuálnej verzie a väčšinou sú štyri. Napríklad poslednou aktualizáciou pre verziu 17 bola 17.4.

Potreba upgradu, miera jeho automatizácie a aj jeho náročnosť závisí od viacerých faktorov. Poďme sa na to pozrieť podrobnejšie.

Upgrade Odoo v nadväznosti na typ hostingu

Ak vaše Odoo beží na hostingu Odoo Online alebo Odoo.sh, aktualizuje sa samo. Môže to ale mať aj negatívny efekt, nakoľko aj medzi minor aktualizáciami nastávajú zmeny, ktoré ovplyvňujú či už procesy alebo samotné dáta vašej databázy. Môže sa ľahko stať, že nejaké pole, ktoré ste dovtedy používali, zrazu nenájdete, prípadne sa bude volať inak alebo bude dohľadateľné na inom mieste, než ste boli zvyknutí. V Odoo.sh môže navyše vzniknúť problém s rôznymi programovými úpravami a custom modulmi.

Čo však v prípade inej formy hostingu, teda on-premise alebo už spomínanej Odoo.sh? Filozofia, ktorú má samotné Odoo, je upgradovať aspoň na každú novú veľkú verziu – teda vykonať upgrade aspoň raz ročne.

Ako náročný je upgrade Odoo?

Na to, aby ste upgradovali Odoo na vyššiu verziu, je potrebné vykonať tzv. migráciu vašej aktuálnej databázy. Ide o proces, ktorý zaručí, že všetky dáta, procesy a konfigurácie, ktoré ste mali v danej verzii, sa presunú správne do novej verzie.

Ďalším dôležitým faktorom je, či využívate verziu Odoo Enterprise alebo Community.

Upgarde Odoo Enterprise verzie

V prípade Enterprise verzie je tento proces násobne jednoduchší ako pri Community verzii. Odoo vydáva s novou verziou a s oneskorením pár mesiacov oficiálny migračný skript na novú verziu, ktorý je zdarma. Ten dokáže zmigrovať štandardné Odoo databázy v zásade bez problémov v priebehu chvíle.

Poviete si, fajn, takže upgrade Odoo je zdarma?

To ale nie je úplne pravda. Ako príklad nám ideálne poslúži štandardná Odoo inštancia – teda systém bez nainštalovaných modulov tretích strán, prípadne bez programových zásahov.

Aby sa v tomto prípade upgrade vykonal úspešne a v požadovanom stave, je nevyhnutný zásah špecialistu, ktorý sa vyzná v Odoo a rozumie aj dopadom migrácie toho ERP systému. Počas môjho pôsobenia som už videl viaceré migrácie, ktoré nedopadli podľa predstáv klientov. Vo väčšine prípadov sa to skončilo tým, že klient prišiel o časť svojich dát.

Ako postupovať pri Odoo upgarde

Pred samotnou migráciou je potrebné vykonať analýzu aktuálnej databázy. Musíme zistiť, čo všetko sa v nej nachádza a v akom stave dáta sú.

Sledujeme najmä:

  •       ako sú nakonfigurované jednotlivé moduly
  •       ako sú nakonfigurované procesy
  •       ako s Odoo pracujú jednotliví používatelia
  •       aké návyky pri práci s Odoo majú a pod.

Následne je potrebné vykonať prečistenie databázy od dát, ktoré tam nepatria a pripraviť databázu na migráciu. Keď migrácia prebehne, je potrebné spustiť testovaciu inštanciu Odoo, kde sa už upgradnutá databáza dôkladne otestuje.

Po technickej časti migrácie je potrebné pre prácu v prostredí novej verzie zaškoliť používateľov. Prípadne ich zaškoliť na nové návyky používania Odoo, ak sa úvodnou analýzou zistilo, že nie sú správne.

Špecialista školí úžívateľov Odoo ERP po upgrade systému.
Po úspešnom upgrade Odoo netreba zabúdať na zaškolenie užívateľov.

 

Čo v prípade, ak je upgrade Odoo pre firmu veľké sústo

Odbornejších úkonov, ktoré je potrebné počas upgradu vášho Odoo ERP urobiť, je celkom dosť. Ak na to nemáte vlastné kapacity alebo si na to netrúfate, môžete sa obrátiť na oficiálneho partnera, akým sme aj my.

Počas našej praxe sme sa museli vysporiadať s rôznymi riešeniami, ale spokojnosť našich klientov potvrdzuje, že sme upgrady ich systémov zvládli úspešne. Najčastejšou komplikáciou pri prechode na vyššiu verziu boli (a zrejme aj naďalej budú) „neštandardné“ Odoo inštancie. Ide o riešenia, v ktorých boli vykonané programové zásahy, prípadne boli nainštalované moduly tretích strán. Aj s tým sa ale dá vysporiadať.

Postupuje sa podobne ako pri štandardných Odoo inštanciách, navyše sa ale musí vykonať audit programových úprav a analýza nainštalovaných modulov tretích strán. Pri samotnej migrácii je tiež potrebné pre programové úpravy vytvoriť vlastné migračné skripty a upraviť ich kód, aby bol kompatibilný s vyššou verziou. Samotná náročnosť procesu sa zvyšuje v prípade, ak bol pre upgrade Odoo zvolený nový partner, ktorý sa musí v aktuálnom riešení zorientovať.

Upgrade Community verzie

V prípade Community verzie je celý proces ešte náročnejší. Migračné skripty vytvára komunita, nie sú automatizované a taktiež vznikajú vo väčšom časovom oneskorení. Približne pol roka po Enterprise skriptoch. Pri upgrade Community verzie preto treba rátať s väčšou porciou času, ktorú budú celému procesu venovať špecialisti, čo často navýši aj náklady na celý proces.

Ako často teda upgradovať Odoo?

Na to neexistuje jednoznačná odpoveď. Do rozhodovania o časových intervaloch medzi jednotlivými upgradmi vstupuje viacero faktorov ako napr. finančné možnosti klienta, prípadne interné ľudské kapacity. Zvažovať sa musí aj to, ako je Odoo hostované, koľko a aké úpravy sú v Odoo vykonané, koľko modulov tretích strán je nainštalovaných, akí používatelia pracujú s Odoo a pod.

Dôležité je si určite uvedomiť najmä to, akú pridanú hodnotu bude mať nová verzia Odoo pre firmu. Áno, ideálny prípad je robiť upgrade aspoň raz ročne na novú veľkú verziu Odoo. Nie každá firma si však môže dovoliť upgradovať každý rok. Z môjho pohľadu je optimálne robiť upgrade každé 2 max. 3 roky. Tu zase platí univerzálne pravidlo, že čím neskôr, tým je upgrade náročnejší.

Upgrade Odoo aj s jeho jednotlivými krokmi odporúčame každému klientovi dôkladne zvážiť a pripraviť sa naňho v spolupráci so skúseným špecialistom. Ak sa nachádzate pred rozhodnutím o upgrade na vyššiu verziu svojho systému a nemáte sa na koho obrátiť, neváhajte nás kontaktovať. Radi vám s nastavením celého procesu pomôžeme.


Martin Bačo

Martin Bačo

CEO

V roku 2011 som založil herné štúdio, ktoré narástlo do softvérovej spoločnosti s vyše 30 zamestnancami. Riadil som desiatky projektov od webových aplikácií, až po digitalizácie podnikov rôznych veľkostí. Pred pár rokmi som objavil odoo. Odvtedy pred zákazkovým vývojom softvéru preferujem nasadzovanie tohto jedinečného open source produktu.


Ďalšie články

8 zlatých pravidiel bezpečnosti v Odoo

Tipy a triky 25.2.2025

8 zlatých pravidiel bezpečnosti v Odoo

Dáta sú dnes v digitálnej dobe jedným z najvzácnejších podnikových aktív. Prečítajte si naše odporúčania, ako pristupovať k ich ochrane pred zneužitím alebo poškodením v Odoo ERP systéme.

Späť na blog